close
  • dinsdag 18 december
Auto

WLTP, geen idee?

WLTP, geen idee?

Het is nog maar net ingevoerd: een WLTP-typegoedkeuring. Een wat? Inderdaad. Veel mensen hebben (nog) geen idee. Het komt er op neer dat alle nieuw verkochte personenauto’s deze goedkeuring moeten hebben die duidt op de hoeveelheid brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van de auto. 

De letters staan voor: Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Deze test vervangt de oude verbruikstest uit 1992. De crux is dat de belasting voor personenauto’s (BPM) wordt gebaseerd op de hoogte van de CO2 uitstoot en brandstofverbruik. Met als gevolg dat veel auto’s zomaar duurder kunnen worden, want die uitstoot blijkt in veel gevallen hoger dan in de oude test naar voren kwam. 

Realistisch

De test, bestaande uit officiële laboratoriummetingen, moet er voor zorgen dat er een realistischer beeld ontstaat voor de uitstoot en het brandstofverbruik. Dat mag eigenlijk niet boven een Europees vastgesteld gemiddelde liggen. Als consument kun je dan auto’s goed vergelijken als het gaat om uitstoot en verbruik. Je krijgt er als het ware een betrouwbaar energielabel bij. 

Kritiek

Dat heeft natuurlijk alles met de duurzaamheid te maken en het bewuste autorijden. Uiteraard is hier ook kritiek op, want die hogere uitstoot zou vooral te wijten zijn aan de meetmethode. Momenteel geldt de meetmethode voor alle nieuw verkochte auto’s met uitzondering van de voorraad, maar volgend jaar moeten alle nieuw verkochte auto’s eraan geloven. Daarna zal de overheid een nieuwe bpm-tabel introduceren. En in januari 2021 moet de WLTP volledig zijn doorgevoerd.  

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met ABDRenault

[advertorial]

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook