close
  • maandag 21 oktober
Culinair

Verrassende gezonde tussendoortjes

Verrassende gezonde tussendoortjes

We weten allemaal dat tussendoortjes met teveel vet of suiker niet gezond zijn. Maar dat vinden veel mensen nu net de lekkerste snacks. Koekjes, chocola, chips, dropjes; de verleiding is meestal te groot als het voor je neus staat. Maar met deze gezonde alternatieven lukt het misschien om andere keuzes te maken.

Suiker is een tricky goedje. Het geeft direct energie, je krijgt even een boost en daar voel je je goed bij. Dat is alleen van hele korte duur. Want als de suiker is verwerkt komt er een dip en het gevolg daarvan is dat je meer suiker wilt. Verslavend dus. Het is één van de redenen van overgewicht, zeker als je veel suiker eet én weinig beweegt. We eten per persoon gemiddeld vierenveertig kilo suiker per jaar. Dat is nogal wat. Uit onderzoek van gezondheidspsycholoog Aukje Verhoeven blijkt dat we, als het om ongezonde snacks gaat, vooral bezwijken als:

 

Op zich is er niks mis met een lekker taartje eten op een verjaardag. Ook niet met een bakje chips tijdens je favoriete tv-programma. Het gaat er natuurlijk om hoeveel en hoe vaak je dat doet. En hoe de rest van je voedingspatroon eruit ziet. Als je verder alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt en een gezonde leefstijl hebt, is het echt niet erg om af en toe te snoepen. Heb je vaker trek tussendoor, kies dan voor een gezond alternatief.

Maar wat kun je met een gerust hart eten? Veel gezond ogende (en als zodanig aangeprijsde) producten zijn helemaal niet zo gezond. Denk maar eens aan mueslirepen, cruesli, vruchtensap, drinkyoghurt, ontbijtkoek en kant-en-klare smoothies. Daar zit veel meer suiker en/of zout in dan je zou verwachten. En groentechips lijkt een goede keus, maar ze worden net zo goed in de frituur gebakken. Daar zit evengoed veel vet in.

Op zoek dus naar andere lekkere hapjes die beter voor je lichaam zijn. Zelf kom ik meestal niet verder dan snoeptomaatjes en een stuk fruit. De tips die het voedingscentrum geeft deel ik dan ook graag met je. Deze gezonde snacks zitten allemaal in de Schijf van Vijf en zijn echt een traktatie.

Fruit

Dat fruit goed voor je is, is algemeen bekend. Een appel mee naar het werk, banaan door de yoghurt. Superlekker. Maar ook een beetje gewoontjes. En tussendoortjes zijn nu eenmaal vaak verwenmomentjes. Een leuke tip die ik zelf heb uitgeprobeerd zijn bevroren druiven. Ze worden niet keihard als ze in de vriezer hebben gelegen. Wel stevig, maar nog prima te bijten. Eet bij voorkeur blauwe druiven, die bevatten de meeste antioxidanten. Wil je iets heel speciaals? Doop dan eens aardbeien in de yoghurt (gaat het beste aan een satéprikker) en stop ze in het vriesvak. Na ongeveer twintig minuten heb je een heerlijke frisse traktatie. Of vul framboosjes met yoghurt via een spuitzak, leg ze in de vriezer en de volgende dag heb je hele gezonde snoepjes.

Gedroogd fruit

Gedroogde pruimen zijn supergezond en bevatten veel antioxidanten. Er zit wel fructose in, maar door de vezels worden de suikers langzamer door het lichaam opgenomen en  heb je geen piek in je bloedsuikerspiegel. Je wordt er lekker vol van. Iets onbekender is de vijg, maar ook een aanrader. Of een dadel gevuld met zachte geitenkaas of zuivelspread. En ken je die rode doosjes van Sultana nog? Dat was voor ons vroeger snoepgoed. Koop ze gewoon weer eens, ook al zijn de kinderen de deur al uit. Het is nog steeds een heerlijk tussendoortje.

Rauwkost

Bij rauwkost denk ik meteen aan komkommer en worteltjes, maar er zijn veel meer mogelijkheden. Bleekselderij bijvoorbeeld. Bleekselderij bestaat voor 95% uit water, bevat nagenoeg geen koolhydraten maar wel ontzettend veel vezels. Een cocktailprikker met cherrytomaatjes, kleine bolletjes mozzarella en blaadjes basilicum is ook erg lekker. Of je vult de tomaatjes met een beetje hüttenkäse, op smaak gemaakt met ui en kruiden. Ik zet ook wel eens een schaaltje radijsjes neer, die zijn altijd zomaar op. Vind je rauwkost alleen lekker met een dipje? Maak dan eens hummus. Het is gemaakt van kikkererwten en die kunnen onder andere verstoppingen van de bloedvaten voorkomen. Het recept van hummus vind je hier.

Zuivel

Drinkyoghurt klinkt gezond, maar er zit vaak veel suiker in. De meeste soorten zitten dan ook niet in de Schijf van Vijf. Maak eens een fruitsoepje van verschillende soorten gepureerd fruit, gemengd met een beetje magere yoghurt. Je lepelt het zo op en het is enorm lekker!

Noten

Walnoten zitten vol met onder andere Omega-3 vetzuren, een prima keus dus. Bovendien is het leuk om ze zelf te kraken. Dat geldt ook voor doppinda’s. Weet je wat ook lekker is? Plakjes banaan of appel met daarop een beetje pindakaas of notenpasta (neem wel de 100% puur). Amandelen zijn ook heerlijk en als je er een handje (maximaal 15 stuks) van neemt zit je goed. Deze noten zijn rijk aan vitamine E, eiwitten en vezels. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel. Lange dag voor de boeg? Altijd handig om een portie amandelen in je tas te stoppen, zodat je de snoepautomaat voorbij kunt lopen.

Peulvruchten

Edamame is een groene onrijpe sojaboon, die wordt beschouwd als superfood. Niet iedereen vindt ze lekker, maar het is het proberen zeker waard. De bonen zitten vol met belangrijke eiwitten, langzame koolhydraten en hele belangrijke voedingsstoffen zoals foliumzuur, vitamine K, ijzer en magnesium. Bereiden is simpel: kook wat water in een steelpan en zodra het water kookt, voeg je de bevroren boontjes toe. Kook ze niet langer dan vijf minuten, anders worden ze papperig. Heerlijk met wat grof zeezout (niet teveel natuurlijk). Je eet de peul niet, maar wipt de boontjes eruit.

Pure chocola

Chocola een gezond tussendoortje? Wel als het puur is. Volle chocolade wordt in meerdere onderzoeken in verband gebracht met een lager risico op hartkwalen. Zorg er wel voor dat je chocolade koopt met minimaal 90% échte cacao.

Zoete aardappelchips

Voor wie de chips niet kan missen hier een mooi alternatief: chips van zoete aardappel. Koop een paar zoete aardappelen en snij deze in dunne plakjes. Leg de schijfjes op een bakplaat en strooi er wat chilipoeder en paprikapoeder overheen. Ieder plakje krijgt ook een paar druppeltjes olijfolie. Draai de plakjes om, en herhaal dit. Stop het geheel een kwartier tot twintig minuten in de oven  op 180 graden. Zo nu en dan wel even checken of ze niet verbranden, want de snelheid is erg afhankelijk van de dikte van de chips.

Geniet ervan!

Geschreven door: Boukje Wiersma

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook