close
  • dinsdag 18 december
Gezondheid en zorg

Van niet eten val je af, ja duh!

Van niet eten val je af, ja duh!

Opgevoed met netjes drie maaltijden per dag eten? Laat maar zitten. De nieuwste trend om af te vallen is vasten. Of het blijvend tot gewichtsverlies leidt, is niet bekend. 

We eten te veel en te vaak en veel mensen zijn te zwaar. Wil je afvallen, welk dieet helpt dan wél? Laten we voorop stellen dat het altijd gaat om gezond eten en meer verbruiken dan je aan calorieën inneemt. En dat betekent dat bewegen ook van belang is om kilo’s kwijt te raken. 

Omdat we ongeduldig zijn

Klinkt allemaal heel logisch, maar waarom pakken we dat dan niet op? Omdat we ongeduldig zijn. Als er weer eens een dieetgoeroe opstaat die beweert dat je in een paar weken kilo’s lichter kunt wegen, -wat in principe mogelijk is, maar vaak niet lang duurt- dan grijpen we die mogelijkheid met beide handen aan en ontstaat er voor je het weet een hype ofwel een trend. 

Momenteel lijkt de nieuwst trend flexibel vasten te zijn. Wil je het hipper zeggen dan spreek je van Intermittent fasting. Wat er met flexibel vasten wordt bedoeld? Je eet gewoon op bepaalde momenten niet. Je slaat maaltijden over. Eén regel: het vasten moet steeds minimaal twaalf uur duren.  

Is het vol te houden?

Echt onderzoek is er nog niet naar gedaan, dus of het wel of niet werkt, is niet te zeggen. Mogelijk vallen mensen er door af, maar heb je jezelf daarmee een beter voedingspatroon aan gemeten? Is het vol te houden? Ben je hierdoor gezonder? Er wordt bijvoorbeeld door het Voedingscentrum al gewaarschuwd voor tekorten zoals aan vitamine B12. 

Het blijkt vooral populair onder mensen die aan fitness en bodybuilding doen. Door te vasten en dan juist te sporten in je eetperiode zouden je spieren flink groeien en vet verbranden. En daar zijn sporters gevoelig voor. Fitgirl Fajah Lourens is bijvoorbeeld iemand die afwisselend aan vasten doet. 

Win-win, zou je denken

Zelfs als je evenveel calorieën tot je neemt, maar deze inneemt in twee maaltijden in plaats van vier en aan vasten doet, val je af door een toename van het groeihormoon dat het verlies van lichaamsvet bevordert. Ook zou je gevoeliger raken voor insuline. De hoeveelheid breng je hiermee omlaag en dat bevordert eveneens de vetverbranding. Win-win, zou je denken. 

Een rondje googlen levert nog wat meer informatie op. Onder meer dat intermittent fasting juist geen dieet genoemd kan worden omdat het er niet om gaat wat je eet, maar wanneer je eet. De truc: je eet langer niet, dan wel. 

Angst om spiermassa te verliezen

Er worden heel wat heilige huisjes omgeworpen zoals dat je altijd goed moet ontbijten om de motor op gang te brengen. Het zou helemaal geen kwaad kunnen niet te ontbijten als dat net in de uren valt dat je aan het vasten bent. En de angst om spiermassa te verliezen, vooral bij sporters, zou ook ongegrond zijn. Je verliest geen spiermassa als je een aantal uren niet eet, zo menen voorstanders van de nieuwe trend. Het lichaam zou ook pas in de spaarstand gaan als je zestig uren achter elkaar niet eet, en dat gebeurt niet.  

Kortom; vaker vasten zou werken tegen overgewicht, zo menen de voorstanders van Intermittent fasting. Je neemt minder calorieën tot je omdat je minder vaak eet en je verbrandt meer door een verandering in onder andere je hormoonhuishouding. In een westerse wereld waarin eigenlijk altijd (te) veel wordt gegeten, lijkt dit een logische tegenbeweging. Je schijnt ongeveer vier weken nodig te hebben om eraan te wennen. Dan zou je van je glucose- ofwel suikerverslaving af zijn. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook