close
  • zondag 24 maart
Culinair Recepten

Gerda’s shake it up!

Gerda’s shake it up!

Vandaag check ik de fruitschaal op bruine plekken en rimpels bij het inmiddels zacht geworden fruit. Je kent het vast wel. Vol enthousiasme koop je de lekkerste fruitsoorten en staat je schaal er mooi gevuld en prachtig bij. Het is net een bos bloemen. Mooie kleuren, rood, geel, oranje en sterk geurend van frisheid. Een pracht en praal op de etenstafel.

Na enkele dagen begint de frisheid enige haarscheuren te vertonen. Zo begint de banaan er donkerder uit te zien en de appel gaat enige rimpels vertonen en wordt zachter. Het stralende karakter verdwijnt zoetjes aan. De kamertemperatuur helpt niet echt om de frisheid erin te houden. Daarom zorg ik ervoor dat deze stuks fruit in de blender terechtkomen voordat er nog verdere aftakeling plaatsvindt. Niks geen producten in de kliko.

Vitaminebom

Een heerlijke shake maakt dat ik voldoende vitaminen binnenkrijg en zo ruim ik netjes mijn fruitschaal op. Ook de appels met butsen krijgen het mes ervan langs. Deze deuken snijd ik eraf en de rest kan gewoon mee in de shake. Pas daarna ga ik weer naar de markt voor nieuw vers fruit. Het first in first out principe geldt overigens voor mijn hele huishouding. Daarmee probeer ik de voedselverspilling tot het minimum te beperken.

Bananen die al een tijdje liggen of juist bekneld in de tas hebben gezeten – zogenaamd vergeten zijn te verorberen – doen het altijd goed in een shake. Net zoals sinaasappels, appels, noem maar op. Bovendien heb ik vaak een doosje rood fruit in de vriezer voor het geval dat. Daarmee maak je het helemaal af.

Ingrediënten:

Aan de slag:

Snijd de banaan in plakken en doe deze in de blender of een kom (voor de staafmixer). Schil de sinaasappel en appels en snijd deze in parten. Voeg een scheutje kokosmelk toe evenals de havermoutvlokken. Muntblaadjes even afspoelen en toevoegen. Een beetje honing toevoegen voor de smaak.

Daarna pureer je de producten in de blender of met de staafmixer. Wel even proeven of de smaak goed is. Mogelijk nog een beetje kokosrasp toevoegen of bijvoorbeeld cacao nibs. Eet smakelijk!

Hartelijke (kook)groet,

Gerda Uiterwaal

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook